Algemene voorwaarden Innosphere B.V.


Algemene voorwaarden van Innosphere B.V., gevestigd te Deventer hierna te noemen: Innosphere.

1. Algemeen

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, aanbiedingen en offertes waarbij Innosphere zich verbindt tot het verrichten van werkzaamheden en/of het verlenen van diensten aan een klant van Innosphere, verder te noemen Opdrachtgever.

2. De bedingen in deze algemene voorwaarden zijn mede gemaakt ten behoeve van bestuurders en werknemers van Innosphere en eventuele andere bij de uitvoering van de opdracht betrokken hulppersonen.

3. De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van Opdrachtgever wordt op voorhand nadrukkelijk door Innosphere van de hand gewezen.

4. Innosphere heeft het recht om deze algemene voorwaarden te wijzigen. Opdrachtgever wordt geacht iedere wijziging van de algemene voorwaarden te hebben geaccepteerd, indien deze binnen zeven dagen na kennisgeving van de wijzigingen door Innosphere haar bezwaren niet schriftelijk bij Innosphere heeft gemeld.

5. Voor zover de Overeenkomst bepalingen bevat die in strijd zijn met deze algemene voorwaarden, prevaleren de bepalingen van de Overeenkomst.

2. Definities

Algemene voorwaarden: de onderhavige algemene voorwaarden.

Detachering: de Overeenkomst waarbij Innosphere een natuurlijke persoon ter beschikking stelt aan Opdrachtgever om onder diens leiding en toezicht werkzaamheden te verrichten.

Dienstverlening: de diensten aangeboden door Innosphere, zoals Detachering.

Gedetacheerde: de natuurlijke persoon die door Innosphere in het kader van de (Overeenkomst tot) Detachering aan Opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld.

Kandidaat: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die bij Innosphere (wordt of) is ingeschreven met het oog op het verrichten van werkzaamheden door tussenkomst van Innosphere en haar Dienstverlening.

Opdrachtgever: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die een Overeenkomst met Innosphere is aangegaan althans hiertoe voornemens is.

Overeenkomst: de (schriftelijke) overeenkomst tussen Opdrachtgever en Innosphere waarin wordt vastgelegd onder welke specifieke voorwaarden en omstandigheden, daaronder begrepen het soort Dienstverlening, een Kandidaat werkzaamheden zal gaan verrichten voor Opdrachtgever.

3. Totstandkoming van de (Overeenkomst tot) Detachering

1. De (Overeenkomst tot) Detachering tussen partijen komt tot stand door een schriftelijke bevestiging van de inhoud van de (Overeenkomst tot) Detachering door Innosphere aan Opdrachtgever.

2. Indien uit de gedragingen van Opdrachtgever en/of Kandidaat/Gedetacheerde blijkt dat, ondanks dat er nog geen schriftelijke bevestiging heeft plaatsgevonden, feitelijk wel uitvoering wordt gegeven aan de Overeenkomst tot Detachering, wordt geacht de (Overeenkomst tot) Detachering tevens tot stand te zijn gekomen.

4. Inhoud van de (Overeenkomst tot) Detachering

1. De (Overeenkomst tot) Detachering strekt tot de terbeschikkingstelling van Gedetacheerde aan Opdrachtgever om onder leiding, toezicht en verantwoordelijkheid van Opdrachtgever werkzaamheden te verrichten.

2. Partijen komen de duur, het tarief en nadere voorwaarden van de terbeschikkingstelling, alsmede de noodzakelijke informatie over de persoon van Gedetacheerde, overeen in de (Overeenkomst tot) Detachering.

5. Uitvoering

1. Opdrachtgever is gehouden alle noodzakelijke medewerking te verlenen voor de correcte en tijdige uitvoering van de opdracht. De Opdrachtgever draagt zorg voor adequaat systeembeheer, dat wil zeggen dat het systeem goed en veilig werkt. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door of namens hem aangeleverde gegevens. Op verzoek van Opdrachtgever zal Innosphere ter beschikking gestelde stukken aan Opdrachtgever na uitvoering van de opdracht retourneren. Indien deze bij Innosphere bewaard blijven, worden deze na ommekomst van de bewaartermijn vernietigd.

2. Innosphere voert de Overeenkomst uit in overeenstemming met de toepasselijke (beroeps)regelgeving en zij zal de werkzaamheden naar beste vermogen en als zorgvuldig handelend dienstverlener uitvoeren. Innosphere zal zich inspannen een Kandidaat in te zetten die de werkzaamheden zo goed mogelijk kan uitoefenen.

3. Gedetacheerde houdt het aantal door hem of haar gewerkte (over)uren bij op zijn urenregistratielijst. Deze lijst wordt wekelijks door de Gedetacheerde voor akkoord voorgelegd aan Opdrachtgever. 4. Indien Opdrachtgever weigert de urenregistratie van Gedetacheerde te accorderen en/of niet binnen 14 dagen na de betreffende werkzaamheden zelf een – naar zijn mening correct ingevulde – urenregistratie aan Innosphere verstrekt, stelt Innosphere het aantal gewerkte uren bindend vast, een en ander overeenkomstig de registratie van Gedetacheerde, dan wel, conform de overeengekomen arbeidsduur van Gedetacheerde.

5. Alle verplichtingen aan de zijde van Innosphere jegens Opdrachtgever hebben te gelden als een inspanningsverplichting. Innosphere kan het resultaat van de door haar uitgevoerde en/of uit te voeren verplichting(en) niet garanderen.

6. Innosphere is nimmer aansprakelijk voor (de gevolgen van) eventuele uitval van of storingen in haar server, eventuele fouten in de transmissie van data, het niet goed werken van telecomfaciliteiten en/of voor storingen of fouten ontstaan ten gevolge van een door een leverancier van Innosphere doorgevoerde in programmatuur.

6. Prijs en betaling

1. Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen is Opdrachtgever aan Innosphere een vergoeding verschuldigd welke is gebaseerd op de werkelijk door de uitgeleende werknemer(s) van Innosphere bestede tijd vermenigvuldigd met het overeengekomen tarief. Daarnaast is Innosphere gerechtigd door haar gemaakte onkosten aan Opdrachtgever door te berekenen. De tarieven worden jaarlijks aangepast. Alle tarieven zijn exclusief omzetbelasting en eventuele andere heffingen. De urenadministratie van Innosphere is behoudens door Opdrachtgever te leveren tegenbewijs bepalend.

2. Innosphere behoudt zich het recht voor om iedere verhoging van de lonen, andere arbeidsvoorwaarden of kostenvergoedingen volgend uit een eventueel van toepassing zijnde CAO dan wel volgend uit de CAO binnen de branche waarin Gedetacheerde werkzaam is dan wel volgend uit de bij arbeidsovereenkomst met Gedetacheerde overeengekomen arbeidsvoorwaarden, door te berekenen aan Opdrachtgever en de tarieven dienovereenkomstig te verhogen. Voorts behoudt Innosphere zich het recht voor om de tarieven te verhogen indien sprake is van gewijzigde wetgeving of pensioenverplichtingen en/of sociale lasten.

3. Opdrachtgever is verplicht de in rekening gebrachte vergoeding binnen 14 dagen na factuurdatum zonder enige aftrek, korting of verrekening te voldoen. Opdrachtgever is, zonder dat enige sommatie of ingebrekestelling is vereist, in verzuim door het enkel verstrijken van de betalingstermijn. Indien Opdrachtgever niet tijdig aan zijn betalingsverplichtingen voldoet is hij naast de wettelijke handelsrente ook de incassokosten verschuldigd, welke tenminste 15% van de nog verschuldigde hoofdsom bedragen met een minimum van € 200,-.

4. Innosphere is te allen tijde gerechtigd van Opdrachtgever zekerheidstelling te verlangen voor de nakoming van diens (betalings)verplichtingen.

7. Beëindiging van de (Overeenkomst tot) Detachering

1. Opdrachtgever stelt Gedetacheerde, ongeacht de reden van opzegging c.q. ontbinding, onverwijld in kennis van de beëindiging van de (Overeenkomst tot) Detachering.

2. Indien de arbeidsovereenkomst tussen Innosphere en de Gedetacheerde eindigt, eindigt de (Overeenkomst tot) Detachering van rechtswege. Innosphere zal in dergelijke situaties zich inspannen om vervanging zorg te dragen. Voor de vervanger zal een nieuwe (Overeenkomst tot) Detachering worden gesloten.

3. Indien Opdrachtgever heeft aangegeven dat de duur van de Overeenkomst tot Detachering afhankelijk is van een zekere toekomstige gebeurtenis, is Opdrachtgever verplicht om, zodra de datum van de toekomstige gebeurtenis bekend is, Innosphere hiervan direct, doch uiterlijk binnen een termijn van drie werkdagen schriftelijk te informeren. Laat Opdrachtgever het na om Innosphere tijdig in kennis te stellen, dan is Opdrachtgever aansprakelijk voor de door Innosphere geleden directe en indirecte schade.

8. Klachten

1. Opdrachtgever dient de verrichte werkzaamheden en van Innosphere ontvangen stukken c.q. prestaties direct op juistheid en volledigheid te controleren en eventuele klachten zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen één maand, schriftelijk aan Innosphere kenbaar te maken. Daarna kan Opdrachtgever er geen beroep meer op doen dat de prestaties van Innosphere niet aan de Overeenkomst beantwoorden, tenzij Opdrachtgever kan aantonen dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken. Klachten schorten de betalingsverplichtingen niet op.

2. Het zonder protest behouden of betalen van facturen betekent dat Opdrachtgever instemt met het gefactureerde bedrag en met de gefactureerde tijdbesteding, tarieven en onkosten.

9. Overmacht

Van overmacht aan de zijde van Innosphere is sprake, indien Innosphere wordt verhinderd aan haar verplichtingen uit de Overeenkomst of aan de voorbereiding daarvan te voldoen ten gevolge van omstandigheden die zij redelijkerwijs niet kan beïnvloeden. Onder overmacht wordt mede verstaan: (i) overmacht van toeleveranciers van Innosphere, (ii) het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door Opdrachtgever aan Innosphere zijn voorgeschreven, (iii) gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of materialen van derden waarvan het gebruik door Opdrachtgever aan Innosphere is voorgeschreven, (iv) overheidsmaatregelen, (v) elektriciteitsstoring, (vi) oorlog, (vii) werkbezetting, (viii) staking, (ix) algemene vervoersproblemen en (x) de onbeschikbaarheid van één of meer personeelsleden.

10. Rechten en licenties

Innosphere behoudt zich alle industriële en intellectuele eigendomsrechten, waaronder begrepen auteurs- en modelrechten, voor. Indien Innosphere aan Opdrachtgever een gebruiksrecht geeft dan is dat altijd op basis van een niet exclusieve en niet overdraagbare licentie, welke beperkt is tot het overeengekomen gebruik. Indien Opdrachtgever de voornoemde rechten van Innosphere schendt, dan verbeurt Opdrachtgever aan Innosphere zonder nadere ingebrekestelling een niet voor matiging vatbare boete van € 10.000,- voor iedere overtreding en voorts € 10.000,- per dag dat de overtreding voortduurt, ongeacht het recht van Innosphere om schadevergoeding te vorderen.

11. Aansprakelijkheid

1. Innosphere sluit iedere aansprakelijkheid en/of risicoaansprakelijkheid voor indirecte schade, gevolgschade, bedrijfsschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, verminking of verlies van data en alle andere vormen van schade dan genoemd in het volgende artikel veroorzaakt door Innosphere en/of haar ondergeschikten en/of door haar ingeschakelde hulppersonen uitdrukkelijk uit, tenzij deze het gevolg zijn van opzet of grove nalatigheid.

2. Innosphere is alleen aansprakelijk voor directe schade veroorzaakt door Innosphere en/of haar ondergeschikten en/of door haar ingeschakelde hulppersonen. Hieronder wordt uitsluitend verstaan:

a) de redelijke kosten die Opdrachtgever heeft moeten maken om de toerekenbare tekortkoming aan de zijde van Innosphere te herstellen;

b) de redelijke kosten die Opdrachtgever heeft moeten maken voortvloeiende uit maatregelen die redelijkerwijs nodig waren om het onmiddellijk dreigend gevaar van de schade genoemd onder a) af te wenden;

c) de redelijke kosten die Opdrachtgever heeft moeten maken ter beperking van de schade genoemd onder a);

De vergoeding van de directe schade is beperkt tot maximaal het factuurbedrag van de opdracht (exclusief BTW), althans tot dat deel van de factuur waarop de aansprakelijkheid betrekking op heeft. De vergoeding van de directe schade is in ieder geval niet hoger dan € 50.000,-.

3. Opdrachtgever zal Innosphere volledig vrijwaren voor alle aanspraken van derden op Innosphere in verband met, voorvloeiende uit of als gevolg van handelen, nalaten, een fout of een vergissing begaan of vermoedelijk begaan door Gedetacheerde. Indien Innosphere desondanks gehouden is om een schadevergoeding aan derden te voldoen, dan heeft Innosphere het recht van regres op Opdrachtgever. Dit recht van regres strekt zich uit over het door Innosphere te betalen/betaalde bedrag aan schadevergoeding, inclusief rente en kosten in de zin van artikel 96, tweede lid, onder sub a tot en met c van Boek 6 BW.

12. Afdracht premies en belastingen

Innosphere staat jegens Opdrachtgever in voor naleving van de sociale verzekeringswetten en belastingwetten ten aanzien van Gedetacheerden van Innosphere.

13. Bescherming tegen gevaren

1. Opdrachtgever dient te voldoen aan hetgeen in artikel 658 van Boek 7 BW is bepaald. Opdrachtgever is jegens de Gedetacheerde aansprakelijk voor schade die hij lijdt bij de uitoefening van zijn werkzaamheden. Opdrachtgever vrijwaart Innosphere uitdrukkelijk indien Innosphere aansprakelijk wordt gesteld door de Gedetacheerde.

2. In het geval Innosphere door de Gedetacheerde aansprakelijk is gesteld voor schade waarvoor Opdrachtgever (mede) aansprakelijk is, en Innosphere in dat kader schadevergoeding heeft betaald, dan heeft zij voor het gehele bedrag (alsmede de gemaakte kosten) een recht van regres op Opdrachtgever.

14. Goed Opdrachtgeverschap

1. Opdrachtgever zal zich ten aanzien van de Gedetacheerde bij de uitoefening van toezicht alsmede met betrekking tot de uitvoering van de werkzaamheden gedragen op dezelfde zorgvuldige wijze als waartoe hij ten opzichte van zijn eigen werknemers gehouden is.

2. Het is Opdrachtgever niet toegestaan de Gedetacheerde werkzaamheden te laten verrichten onder toezicht c.q. leiding van een derde ten behoeve van deze derde. Dit is evenmin toegestaan als deze derde behoort tot een groep waarvan Opdrachtgever deel uitmaakt, zoals bedoeld in de artikelen 24a en 24b van Boek 2 BW.

3. Opdrachtgever is gehouden de Gedetacheerde de overeengekomen werkzaamheden te laten verrichten. Een afwijking daarop dient schriftelijk tussen partijen te worden overeengekomen.

4. Het is Opdrachtgever niet toegestaan de Gedetacheerde buiten Nederland te werk te stellen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Innosphere.

15. Overname personeel

1. Het is Opdrachtgever verboden om tijdens de Overeenkomst en gedurende één jaar na beëindiging daarvan de uitgeleende werknemer(s) dan wel de niet-uitgeleende werknemers van Innosphere en van de aan haar gelieerde vennootschappen in dienst te nemen of anderszins werkzaamheden te

laten verrichten, tenzij Innosphere daarvoor schriftelijk toestemming aan Opdrachtgever heeft verleend. Aan deze toestemming kan Innosphere ook voorwaarden verbinden.

2. Indien blijkt dat Opdrachtgever het bepaalde in het voorgaande lid niet naleeft, dan verbeurt Opdrachtgever aan Innosphere zonder nadere ingebrekestelling een niet voor matiging vatbare boete van € 50.000,- voor iedere overtreding en voorts € 10.000,- per dag dat de overtreding voortduurt, ongeacht het recht van Innosphere om schadevergoeding te vorderen. Deze boete kan oplopen tot

€ 250.000,- voor iedere overtreding.

16. Ontbinding

Een Overeenkomst tussen Innosphere en een Opdrachtgever kan onmiddellijk door Innosphere worden ontbonden indien, doch niet uitsluitend:

• Opdrachtgever faillissement aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt of verkrijgt, op haar de schuldsaneringsregeling ingevolge de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen van toepassing wordt verklaard dan wel beslag op het geheel of een gedeelte van haar eigendommen c.q. vermogen wordt gelegd.

• Opdrachtgever komt te overlijden, wordt ontbonden of onder curatele wordt gesteld.

• Na het sluiten van de Overeenkomst aan Innosphere andere omstandigheden ter kennis komen die Innosphere goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen;

In genoemde gevallen is Innosphere bevoegd de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te schorten, dan wel tot ontbinding van de Overeenkomst over te gaan, één en ander onverminderd het recht van Innosphere om van Opdrachtgever schadevergoeding te vorderen.

17. Privacy

1. Op de Overeenkomst tussen partijen is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing. Opdrachtgever is dan ook verplicht de Wet Bescherming Persoonsgegevens en daarmee

samenhangende wet- en regelgeving na te leven met betrekking tot door Innosphere, in het kader van haar Dienstverlening, verstrekte persoonsgegevens.

2. Indien blijkt dat Opdrachtgever het bepaalde in het voorgaande lid niet naleeft, dan verbeurt Opdrachtgever aan Innosphere zonder nadere ingebrekestelling een niet voor matiging vatbare boete van € 25.000,- voor iedere overtreding, ongeacht het recht van Innosphere om schadevergoeding te vorderen.

18. Partiële nietigheid of vernietigbaarheid

Mocht een bepaling in deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar zijn, dan heeft dit niet tot gevolg dat deze algemene voorwaarden in hun geheel nietig of vernietigbaar zijn dan wel dat een andere bepaling daarvan (deels) nietig of vernietigbaar is. Als een bepaling in deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar mocht zijn, wordt zij door Innosphere vervangen door een geldige bepaling die het meest de strekking van de nietige of vernietigbare bepaling benadert.

19. Geschillen

1. Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen alle vorderingsrechten van Opdrachtgever jegens Innosphere in ieder geval één jaar na de dag waarop de verleende dienst waarmee de vordering verband houdt aan Opdrachtgever is gefactureerd, tenzij binnen deze termijn de vordering(en) bij de bevoegde rechter aanhangig worden gemaakt.

2. Op alle rechtsverhoudingen tussen Innosphere en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.

3. Alle geschillen welke naar aanleiding van door deze voorwaarden beheerste verhoudingen tussen partijen mochten ontstaan, zullen worden onderworpen aan het oordeel van Rechtbank Overijssel, locatie Zwolle.

20. Identiteit van de ondernemer

Innosphere B.V.
Handelend onder de naam: Innosphere
Vestigings- & bezoekadres: Hunneperweg 2-E te (7418 EH) Deventer
Telefoonnummer Nederland: (0570) 61 88 83
Faxnummer Nederland: (0570) 61 39 83
Bereikbaarheid: maandag t/m vrijdag van 08:30 uur tot 17:00 uur
E-mail: info@innosphere.nl
KvK-nummer: 08192235
Btw-identificatienummer Nederland: NL820578447B01